(medan Andrew Bird sjöng)

(vad jag saknade?
jo jag saknade
ditt hår och dina händer
varav det ena är för mycket
och fastnar överallt
och det andra alltid tvekar
men alltid tar sig fram

musik som sommarkvällarna
vi knappast haft tillsammans
och stillhet som den vinternatt
jag faktiskt omges av

och jag saknade
just där och då
hur jag saknade!
jag saknar
ditt hår och dina händer)

Andrew Bird

Trotsade förkylningen och tog bussen till Yugong Yishan. Har man köpt en 150-yuansbiljett så har man. På grund av biljettpriset frågade jag inte ens mina kinesiska kompisar om de ville följa, och den enda västerlänningen jag känner hittills, Joe, var också pank och stannade hemma. Men musik kan låta fin även utan sällskap.

Yugong Yishan var som väntat fullt av västerlänningar, och det första jag hörde när jag klev innanför dörren var ljudet av en skåning som pratade i telefon. En del kineser också, förstås, men i klar minoritet. Så går förbandet, kära gamla Hanggai upp  på scenen. Det står än en gång klart att mongolisk musik är det absolut tyngsta man kan lyssna på. Metallband och symfoniorkestrar och Blixa Bargeld kan gå och dra något gammalt över sig, för inget kan tävla med tyngden i de till synes veka mongoliska stränginstrumenten, enkelt men effektivt slagverk och strupsång så långt ned i registret att det inte riktigt går att greppa. Det är som ett enormt hjul som sakta och obevekligt rullar fram och krossar allt i sin väg. 

Men Hanggai har jag ju sett förut. Det var ju Andrew Bird det var frågan om. Och efter lite pyssel på scenen klev han ut, alldeles ensam. Jag tänkte på mina fiolspelarvänner, ni hade nog fått bryt av beundran och avundsjuka allihop, för Andrew Birds fiolspel liknar inget annat. Med hjälp av listig inspelning och loopar agerar han på egen hand stråkkvartett, och använder dessutom fiolen som både komp- och rytminstrument. Hakar på sig gitarren, spelar lite, ställer undan den, spelar xylofon, på med gitarren igen, spelar lite, låter den hänga bakom ryggen, spelar in en ny fiolslinga, loopar, sjunger. Han har en enkelt vacker röst, en vemodsröst. Och så visslandet! Jag har aldrig hört någon vissla finare och mer tonsäkert. Bird är helt enkelt nästan äckligt musikalisk. Ändå är han inte så musikalisk att det slår över i något inåtvänt tråkigt, det är alltjämt pop han spelar, om än väldigt genomtänkt pop. Det är förbannat bra musik.

Två tredjedelar in i spelningen, en bit in i en låt, smäller det till och det blir alldeles tyst på scen. Bird ser lite tjurig ut. Två förvirrade ljudtekniker rusar upp på scenen, det verkar ha gått en säkring. "Made in China!" vrålar en drygfan till amerikan (eller åtminstone någon med amerikansk accent och dryg attityd). Hälften av västerlänningarna skrattar, och kineserna tittar sig lite förvirrat och förolämpat omkring. Jag förstår mycket väl hur drygfan tänker, men det påminner mig ändå om varför jag inte har något lust att hänga i laowai-kretsarna. 

Bird avslutar med Dylans Oh sister, sjunger och knäpper ackord på fiolen.
Sedan smiter jag ut, fryser i taxin på väg hem, det tar bara några minuter till Gulou Xi Dajie. Den skitiga vägen in till vårt hus är gråvit i månskenet, och det är en fin kväll trots hostan.

Så här: 一

Av alla människor jag tycker synd om i Beijing så tycker jag nog nästan mest synd om de som jobbar på Xiaochou Xianhua, typ Clown-blommor. Det är en liten blomsteraffär inte så långt härifrån, så långt är allt normalt. Saken är den att blomsterbuden alltid har clowndräkter på sig. Full clownsminkning inklusive röd näsa, och så en rödgröngul-prickig sparkdräkt med stor krage, och en töntig liten mössa. I denna utstyrsel åker sedan de stackars buden runt på elmopeder och levererar blommor. Det ser helt stört ut.

Jag tror att jag har jobb nu, men jag säger inget mer förrän det är helt säkert.

Dagens gulliga är pappan och barnet i hutongen, ungen med en krita i handen, pappan som milt och uppmuntrande frågade "Huuur skriver man ett?", gång på gång, utan att tappa tålamodet. Ungen ritade till slut ett horisontellt streck på den grå tegelväggen, "Bra! Vad duktig du är!" utropade pappan, och ungen strålade som en liten sol.

I övrigt har jag en lätt släng av feber, kurerar mig med otäck medicin jag fick av storasyster He, samt mandariner och 5-kronorsdvd:er köpta vid en busshållplats igår. Where the wild things are och Inglourious Basterds blev. Och så finns ju hela Youku, med hur många kinesiska tv-serier som helst. Jag ser på Gei wo yi zhi yan ("Ge mig en cigarrett"), och har i den bland annat lärt mig ordet för ecstasy. Skaka-huvud-boll. Ha!

The mysterious production of eggs

I morgon och i övermorgon ska jag på jobbintervjuer. Önska mig lycka till.
På lördag ska jag se Andrew Bird på Yugong Yishan, och ska tänka på Sanna hela tiden.

Och här är månadens FK-krönika.

Tisdag 12:03

Mandariner, yoghurt och pu'er-te till frukost, eller kanske snarare lunch.

I natt drömde jag att Vicky dök upp och träffade mig, Sören och Laura. Det kändes konstigt och svårt, jag ville liksom anklaga henne, men kunde inte, jag var ju ändå glad att hon dök upp. Men det är något väldigt märkligt med hur hon ignorerat oss ända sedan vi lämnade Beijing i juli. Vi var ju kompisar, vi bodde ju ihop, och nu svarar hon inte ens på mina mail, och inte på Sörens eller Lauras mail heller. Nu är det hennes tur att försöka, om hon alls vill veta av oss.

Couchsurfaren från Nanjing visade sig vara ett riktigt stolpskott, så jag jobbar på att slingra mig från att behöva träffa honom mer. Och faktiskt ville Vivi ses och prata om ett jobb i eftermiddag, dubbelt tack för det!

Dags att tvätta. Mamma, visst måste man handtvätta Gudrun-tröjan?

Solen

Idag är en perfekt dag för hutongpromenader. Fast först gick bort till Qianhai och promenerade ett varv runt sjön, tittade på de många människorna som härjade omkring på isen, med eller utan skridskor och kälkar. Klar vinterluft och solsken över Houhai och Qianhai kan vara bland det mysigaste som finns. Från sjöarna gick jag så upp mot trumtornet, köpte småläskigt mjölkte med mangosmak, drack det medan jag strosade runt i hutongerna bakom trum- och klocktornen. Det krossar mitt hjärta att området säkert kommer att rivas inom några år, men samtidigt är jag glad att jag är här nu, medan den långsamma hutongvärlden fortfarande finns. Jag vet inte mycket om vad jag ska göra den här våren, men jag lovar mig själv att jag ska gå vilse i hutongerna många många gånger.

Ikväll ska jag äta middag med en couchsurfare från Nanjing.

Men nu ska jag lyssna vidare på mitt nya favoritpopsnöre/skådis Chen Kun.

Found your drilling equipment the other day...

Klockan åtta i morse väcktes jag av ett förfärligt oväsen, och var först övertygad om att någon jävel gett sig till att renovera lägenheten så här på lördagsmorgonen. Men sedan insåg jag att ljudet kom utifrån. Man håller av okänd anledning på att riva upp den lilla asfaltsgången som går från vår dörr ut till hutongen. Med ljudet av en stenborr tre meter från mitt fönster lyckades jag ändå somna om, fråga mig inte hur. När jag några timmar senare gick ut såg jag att han som höll i borren givetvis inte hade några hörselskydd. Hejdå hörseln.

Jag gick ut för att åka till IKEA. Jag kom fram till att jag hatar IKEA. Försökte tappert hitta några saker jag faktiskt behövde, men temperaturen och trängseln gjorde mig smått galen, så jag orkade inte gå runt i mer än tio minuter. Begav mig till nedersta våningen, köpte Leksandsbröd, ost, skorpor och Singoallakakor, flydde sedan fältet.

Här kan man läsa min första krönika för Dagbladet. Tack Jeffi för tipset!

Sammanträffande

Jag åker till Himmelska fridens torg för att få ett slutgiltigt bevis på att jag verkligen är i Beijing. Det är fruktansvärt grått av smogg, jag tar tillbaka allt jag sagt om att luften kanske blivit lite bättre här i staden. Står i norra änden av torget och tittar en stund på Mao-porträttet ovanför själva porten. Tänker att det är som om det skulle hänga en stor bild av Olof Palme ovanför porten till Slottet i Stockholm, eller kanske Uppsala domkyrka.

När jag sedan vänder om och går ner över Him-frids torg mot Qianmen stannar en leende kille i gul jacka till och hälsar på mig. "Which country are you from?" frågar han. "Sweden," svarar jag. "Oh Sweden!" Han skiner upp som en sol. "Do you know, um, Rattvik?" Om jag gör! Det visar sig att han varit i Sverige, och Rättvik var ett av de fyra ställen han besökte. Jag säger att det är ett bra ställe, och han håller med. Han berättar att han kommer från Harbin, men pluggar i Beijing. Sedan går vi åt varsitt håll, och hela vägen till Qianmens tunnelbanestation fnissar jag över detta osannolika sammanträffande. Rättvik, av alla ställen.

Propaganda

Jordbävning på Haiti, alltså. Kinesiska regeringen missar aldrig ett tillfälle att sprida lite propaganda, och passar på följaktligen på att förvandla ett annat lands tragedi till en uppvisning i kinesiskt, patriotiskt hjältemod.

På TV visas långa inslag om de åtta kineser som dött i jordbävningen, de flesta hade åkt dit i olika FN-uppdrag. Det är sju män och en kvinna, man visar bilder där de med allvarlig uppsyn arbetar med något viktigt, och bilder där de leende poserar med haitiska barn. Man intervjuar deras kollegor som med tårar i ögonen pratar om vilka fina människor de var, hur en av dem tagit på sig detta uppdrag på Haiti trots att hans dotter är bara fyra år gammal, för att "han ville så gärna tjäna fosterlandet". 

En av de omkomna skulle ha gått i pension i juli, men enligt hans yngre kollega sa han att han inte betraktar pensionen som ett tillfälle att stanna till, att sakta ner. Man måste fortsätta bidra. Och visst har han en poäng. Visst är det bra att folk vill ge sig ut på FN-uppdrag. Men det är något oroväckande i de långa nyhetsinslagen om dessa fallna hjältar, något oroväckande i hur de alla enligt uppgift "bara ville trofast tjäna Kina och vara en stolthet för sitt land". Något oroväckande i att deras kollegor trots att tårarna strömmar oavbrutet talar om fosterlandet, fosterlandet, fosterlandet, ära och trofasthet och halleluja. Att dessa omkomna människor bara delvis är individer med familjer och sin egen bakgrund, men lika mycket, kanske mer, är kuggar i det stora stolta felfria maskineriet Folkrepubliken Kina.

På JJJ

Dagens kommentar:
"Du är lik han skådisen, vad heter han... Matt Damon! Fast som en tjej, alltså."
Minsann.

Flytta in

Ikvall flyttar jag in i ett rum pa Gulou Xi Dajie (typ Vastra Trumtornsgatan). Lagenheten ags av storasyster He och hennes man, de bor i det storsta rummet; i ett mindre rum bor ett par som jag annu inte traffat, som tydligen pluggar till lakare, och sa ska jag hyra det tredje rummet. I rummet finns sang, garderober och ett litet bord, samt ett fonster med utsikt over i stort sett ingenting. Huset ligger i ett hutongomrade, men ar ett nytt flervaningshus. Gulou Xi Dajie ligger pa krypavstand fran Houhai, det basta och mysigaste av Beijings tre partydistrikt, och jattenara mitt alskade folkmusikhak. 1000 yuan i manaden, alldeles perfekt.

Imorgon ska jag till Vivi for att forbereda en provlektion i engelska, och nan gang under helgen ska jag och Xuan fran Lazzy Coffee pa nagon spelning, kanske Shazi pa folkmusikhaket.

Nasta kronika i Falukuriren kommer inte i morgon, som jag trott, utan nasta lordag. Samma lordag kommer det aven en musikkronika i Dagbladet, antar att den kommer att dyka upp pa dagbladet.se.

Nar jag halsade pa ayi och shushu i varas forstod jag nastan allt de sa. Nar jag halsade pa dem igar forstod jag allt, verkligen allt. Pa nagot markligt vis har min kinesiska inte alls blivit samre under halvaret i Sverige, snarare tvartom. Jag lyssnar och lyssnar, och allt betyder nagonting, allting ar vart min uppmarksamhet. Har bara pratat pyttelite engelska sedan jag anlande, men kinesiska kanns liksom inte ens anstrangande langre.

Om spelfilmen Hua Mulan dyker upp i Sverige tycker jag att ni ska se den. Det ar alltsa i grunden samma story som Disney-Mulan, fast en aning mer brutal, med superstjarnan Zhao Wei som Mulan. Ratt bra, faktiskt, pa ett episkt kinesiskt vis. Kommer aven en fet film om Konfucius snart, med Chow Yun Fat i huvudrollen. Intressant.

Beijing revisited

Jag är framme och det känns ännu bättre än jag föreställt mig. Solsken, isvindar, risnudlar och många telefonsamtal idag. Några trodde att jag var kines. Xiaojing-uttal is teh shit.

Imorgon ska jag träffa Vivi, kolla på fler rum. Kanske glida förbi lamatemplet och tända lite rökelse också, jag är ju alldeles i närheten nu.

Kollar cityweekend.cn och konstaterar att det händer för mycket bra saker. Allt krockar, Ziyo och Perdel på lördag, ungefär hundra olika grejer på fredag, och nästa helg likadant. Bara bra grejer, överallt och hela tiden.

Och jag dricker varm cola med ingefära och de spelar I'm yours här på caféet, som en skön krock mellan vinter och sommar.

Snart, snart

Man skulle ha skrivit någonting.

Min resväska ligger på golvet, full av saker som jag ännu inte vet om jag ska ha med mig eller ej. Men kaffepressen ska med, och iPoden, och passet och boken med Dan Anderssons samlade dikter. Ett papper med nummer till folk som hyr ut rum, kläder hit och kläder dit, telefonen som legat avstängd i ett halvår. Mest av allt HERREGUD FYRA DAGAR KVAR!

Fast det är lugnt. Allt är lugnt, kanske förrädiskt lugnt. Jag ser på Tian mimi mest hela tiden, måste se de sista fyra avsnitten innan jag åker. Har träffat Liza, Stefan, Mio och Adam de senaste dagar. Imorgon es04-fika i Falun, säga hejdåvisesisommar till några till.

Det är lugnt, för jag börjar redan känna smaken av mi xian och lammspett, av rött iste och öl i pyttesmå glas. Jag känner lukten av avgaser, stekflott, chili, cigarettrök och rökelse på Sandglass Coffee. Jag hör strupsång och gitarrer på JJJ, bilar som tutar, min jobbiga jävla ringsignal och farbror Lüs Shandong-dialekt. Saker som luktar, låter och smakar som hemma, Kinahemma.

Planet lyfter på måndag klockan 18.
När jag kommer fram skriver jag någonting.

RSS 2.0