Så här: 一

Av alla människor jag tycker synd om i Beijing så tycker jag nog nästan mest synd om de som jobbar på Xiaochou Xianhua, typ Clown-blommor. Det är en liten blomsteraffär inte så långt härifrån, så långt är allt normalt. Saken är den att blomsterbuden alltid har clowndräkter på sig. Full clownsminkning inklusive röd näsa, och så en rödgröngul-prickig sparkdräkt med stor krage, och en töntig liten mössa. I denna utstyrsel åker sedan de stackars buden runt på elmopeder och levererar blommor. Det ser helt stört ut.

Jag tror att jag har jobb nu, men jag säger inget mer förrän det är helt säkert.

Dagens gulliga är pappan och barnet i hutongen, ungen med en krita i handen, pappan som milt och uppmuntrande frågade "Huuur skriver man ett?", gång på gång, utan att tappa tålamodet. Ungen ritade till slut ett horisontellt streck på den grå tegelväggen, "Bra! Vad duktig du är!" utropade pappan, och ungen strålade som en liten sol.

I övrigt har jag en lätt släng av feber, kurerar mig med otäck medicin jag fick av storasyster He, samt mandariner och 5-kronorsdvd:er köpta vid en busshållplats igår. Where the wild things are och Inglourious Basterds blev. Och så finns ju hela Youku, med hur många kinesiska tv-serier som helst. Jag ser på Gei wo yi zhi yan ("Ge mig en cigarrett"), och har i den bland annat lärt mig ordet för ecstasy. Skaka-huvud-boll. Ha!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0