Se hon rimmar igen

I höga hus är himlen väldigt nära,
och vägarna ett sidenband av grus.
Det skymmer aldrig riktigt, bara stillnar,
på sommarhimlar och i höga hus.

Med öppna fönster svindlar det så våldsamt
och tanken svindlar lika hårt ibland:
ta sikte på den bleka sommarhimlen
och fly längs dessa gråa sidenband! -

Slå följe med den obestämda längtan
som ständigt drar dig bort och upp och ut;
som ber dig lämna höga hus och himlar
och följa vägens sidenband till slut.


En liten bit översättning: ur "蔷薇岛屿" av Anni Baobei

Hon och Su åker till tågstationen i Da Lat. Från denna tågstation 1500 meter över havet kan man bara åka korta, symboliska sträckor. Men passagerare finns det ändå. En nygift brud och hennes familj sitter under taket som sticker ut utanför vänthallen. På trädörren sitter en tidtabell. De väntar på halv tre-tåget. Det är bara en ceremoni.

Brännhet eftermiddag, solljusets glitter flackar omkring åt alla håll. Brudens klänning släpar i gruset under bänken. Su går fram och ger henne den blekrosa hibiskusblomman hon håller i handen. Jag ska ta kort på dig, säger hon. Hon säger ”ska”, inte ”vill”.

Hon tar fram Hasselbladskameran ur väskan, sätter sig på huk och tar flera bilder i följd av bruden i skuggan under taket. Hennes nya brudklänning och den egyptiskt blå dörren bakom henne, full av spår av tid som passerat. Hon byter vinkel, hennes kropp är som en smidig panter, full av otämjd energi. På ett ögonblick är hennes ansikte helt koncentrerat, hon glömmer att världen existerar.

Vid sidan av perrongen står en övergiven tågvagn, randig av rost. Rälsen sträcker sig ut i ett gräsbevuxet ingenstans, och långt där borta står vallmo i full blom, vajar lätt i vinden. Himlen är så blå. En bit av svunna tider har stelnat till här. De säger ingenting.

Su säger till henne att den enda lyckan i att vara fotograf är att man vinner tid. Om det vackra bara existerar i en sekund, så får min uppmärksamhet det att öka till två sekunder, och så - klick - fryser man det. Säger hon. Men det förstås, för det mesta är jag som alla andra; slösar på negativ och framkallningsvätska.

Bra fotografier borde kunna bevara den hopplösa skönheten i världen. De försvunna evigheterna.


steg som utslängda ur tiden

i mitt huvud gifter ni
oss gång på gång på rad
och mina kronor är de blomsterkronor
jag sett bilderna bära
i ett inte så avlägset då

i mitt huvud hörs det sjunga
alla mollmarscher och en
vals utan slut
med steg som utslängda ur tiden
tvärs över heden vi kallar hem
och det tillbaka vi vänder oss efter


Diskofili

Senaste vinylfynden:
Country partners, Loretta Lynn & Conway Twitty.
Joan Baez II.
Masters of fortune, Blue Öyster Cult.
Promise, Sade.
Bridge over troubled water, Simon & Garfunkel.
I do not want what I haven't got, Sinead O'Connor.
Bergtagen, Merit Hemmingson.

Jag vet inte vad jag gillar mest med Hemmingson-skivan; blandningen av urfolk och funkig 70-talshammond, eller hur snygg Merit är i sin kajal, eller bilden av Kalle Almlöf i 70-talsfrisyr och bara fötter. 

Anders och Olle har åkt efter två dagar i storstan. Vi har fikat, gått i affärer, spelat Chez Geek, sett hela första säsongen av Family guy, ätit skräpmat och Ben&Jerrys, haft det bra. Olle dömde ut Täby med orden "fan vad fult det är här", och jag är tyvärr böjd att hålla med. Anders hann före mig på en Kärlek och uppror-vinyl, som han fick för ynka 10 spänn på loppisen i Vårberg. Det får jag bjuda på, antar jag.

Det var hysteriskt på huset (stadshuset, that is) i tisdags, hoppas på en lugnare dag i morgon. Hoppas på färre spanjorer och lugnare kineser. Borde börja göra en lista över alla varianter jag hört på frågan "hur lång tid tar den guidade turen". Favoriten är "eh... how many times the tour?" (alltid med italiensk eller spansk brytning). Svaret är hur som helst alltid fortyfive minutes.

RSS 2.0