Sammanträffande

Jag åker till Himmelska fridens torg för att få ett slutgiltigt bevis på att jag verkligen är i Beijing. Det är fruktansvärt grått av smogg, jag tar tillbaka allt jag sagt om att luften kanske blivit lite bättre här i staden. Står i norra änden av torget och tittar en stund på Mao-porträttet ovanför själva porten. Tänker att det är som om det skulle hänga en stor bild av Olof Palme ovanför porten till Slottet i Stockholm, eller kanske Uppsala domkyrka.

När jag sedan vänder om och går ner över Him-frids torg mot Qianmen stannar en leende kille i gul jacka till och hälsar på mig. "Which country are you from?" frågar han. "Sweden," svarar jag. "Oh Sweden!" Han skiner upp som en sol. "Do you know, um, Rattvik?" Om jag gör! Det visar sig att han varit i Sverige, och Rättvik var ett av de fyra ställen han besökte. Jag säger att det är ett bra ställe, och han håller med. Han berättar att han kommer från Harbin, men pluggar i Beijing. Sedan går vi åt varsitt håll, och hela vägen till Qianmens tunnelbanestation fnissar jag över detta osannolika sammanträffande. Rättvik, av alla ställen.

Kommentarer
Postat av: Majkiz

rättvik världens kändaste byhåla:) hehe

2010-01-18 @ 16:31:45
Postat av: Sanna

Skrattar högt så alla i biblioteket tittar till

2010-01-20 @ 13:13:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0