Flytta in

Ikvall flyttar jag in i ett rum pa Gulou Xi Dajie (typ Vastra Trumtornsgatan). Lagenheten ags av storasyster He och hennes man, de bor i det storsta rummet; i ett mindre rum bor ett par som jag annu inte traffat, som tydligen pluggar till lakare, och sa ska jag hyra det tredje rummet. I rummet finns sang, garderober och ett litet bord, samt ett fonster med utsikt over i stort sett ingenting. Huset ligger i ett hutongomrade, men ar ett nytt flervaningshus. Gulou Xi Dajie ligger pa krypavstand fran Houhai, det basta och mysigaste av Beijings tre partydistrikt, och jattenara mitt alskade folkmusikhak. 1000 yuan i manaden, alldeles perfekt.

Imorgon ska jag till Vivi for att forbereda en provlektion i engelska, och nan gang under helgen ska jag och Xuan fran Lazzy Coffee pa nagon spelning, kanske Shazi pa folkmusikhaket.

Nasta kronika i Falukuriren kommer inte i morgon, som jag trott, utan nasta lordag. Samma lordag kommer det aven en musikkronika i Dagbladet, antar att den kommer att dyka upp pa dagbladet.se.

Nar jag halsade pa ayi och shushu i varas forstod jag nastan allt de sa. Nar jag halsade pa dem igar forstod jag allt, verkligen allt. Pa nagot markligt vis har min kinesiska inte alls blivit samre under halvaret i Sverige, snarare tvartom. Jag lyssnar och lyssnar, och allt betyder nagonting, allting ar vart min uppmarksamhet. Har bara pratat pyttelite engelska sedan jag anlande, men kinesiska kanns liksom inte ens anstrangande langre.

Om spelfilmen Hua Mulan dyker upp i Sverige tycker jag att ni ska se den. Det ar alltsa i grunden samma story som Disney-Mulan, fast en aning mer brutal, med superstjarnan Zhao Wei som Mulan. Ratt bra, faktiskt, pa ett episkt kinesiskt vis. Kommer aven en fet film om Konfucius snart, med Chow Yun Fat i huvudrollen. Intressant.

Kommentarer
Postat av: ohlner

Bara nyfiken. Funkar datorn som den ska? Med internet och allt? Kram! L

2010-01-18 @ 01:40:59
Postat av: Anna

Jepp, den funkar fint. Tur att jag hade personlig expertrådgivning när jag köpte den. ;)

2010-01-18 @ 03:37:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0