2011: Böckerna

I början av 2011 lovade jag mig själv att jag skulle läsa minst 50 böcker, och igår räknade jag efter och fann att jag läst just precis 50 stycken. Började året med Song of Solomon av Toni Morrison, och avslutade med Din tjänare hör av Sara Lidman. Båda fantastiska böcker, på sina skilda sätt.

Utöver dessa två skulle jag säga att de 10 bästa böckerna jag läste under året var:

Nostalgia av Mircea Cartarescu
Färden genom mangroven av Maryse Condé
Älskaren av Marguerite Duras
Rapport från en skurhink av Maja Löfgren
En dåre fri av Beate Grimsrud
Imperiet av Ryszard Kapuscinski
Tredje flykthastigheten av Lotta Lotass
No country for old men av Cormac McCarthy
Just kids av Patti Smith
The Joy Luck Club av Amy Tan

Jag grät åt de två sistnämnda, skrattade ibland åt Grimsrud och Kapuscinski fick mig att längta till Centralasien.
Jag siktar på 60 böcker i år, och undrar efter blott 40 sidor i Yarden om den inte kommer att hämta på årsbästa-listan 2012.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0