Om böcker

1. Favoritbok i barndomen?
I 9-årsåldern Emily-böckerna av LM Montgomery. När jag var riktigt liten uppenbarligen Assar och kakan. I övrigt minns jag inte riktigt.
2. Vad läser du just nu?
Boktjuven av Markus Zusak; började igår, verkar mycket lovande.
3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga alls, men ska försöka leta rätt på Sara Stridsbergs Darling river och Blodröda kräftor av Ola Wong.
4. Dålig bokvana?
Att ofta läsa sista meningen när jag börjar med boken, vilket oftast varken gör från eller till, men ibland avslöjar alldeles för mycket.
5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?

Var på biblioteket idag, skulle egentligen bara lämna tillbaka Yu Huas Att leva, men kom hem med När man skjuter arbetare av Kerstin Thorvall, Balzac och den lilla kinesiska skrädderskan av Dai Sijie, Andningsgunga av Hertha Müller, samt slutligen Livets källa av Nawad El-Saadawi.
6. Har du en läsplatta?
Nej herregud.
7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
I regel en i taget. Möjligen en tjock tung bok att läsa hemma och en liten tunn att läsa på tunnelbanan.
8. Sämsta boken du läst i år?
Tisdagarna med Morrie var förvisso tänkvärd, men egentligen inte alls en bra bok. När rött blir svart av Qiu Xiaolong lämnade mig också tämligen oberörd.
9. Bästa boken du läst i år?
Moment 22 var fantastisk bara jag kom in i den, påminde mig om mitt älskade Mash. Between two rivers av Nicolas Rinaldi och Sorgesång för Easterly av Petina Gappah var också fantastiska.
10. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Sällan eller aldrig. Fast jag tror att min bekvämlighetszon är ganska stor.
11. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Mystisk fråga, egentligen, men böcker som om de vore filmer skulle kallas "drama". Inga deckare, inget alltför otäckt, ingen chic lit. I övrigt både nytt och gammalt, från var som helst i världen.
12. Kan du läsa på bussen?
Nej, och det suger att jag inte kan det.
13. Vilken är din favoritplats att läsa på?
På tåget, i soffan, på caféer, i hammocken i Mockfjärd.
14. Viker du hundöron i dina böcker?
Nej. Använder därtill sällan bokmärken och glömmer i regel bort var jag var.
15. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nej. Jag är nog lite för snäll mot mina böcker.
16. I studierelaterade då?
Ja, eller mer ritar enstaka pilar, utropstecken och kladdar kinesiska tecken där det behövs.
17. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Eh... svenska och engelska? Försöker även tappert att läsa på kinesiska, och gillar det om det går. Utöver det har jag läst två Erlend Loe-böcker på norska och tänker att jag borde göra det mer.
18. Vad får dig att älska en bok?
Vackert språk, små vansinnigheter (av Erlend Loe-typ), stort allvar som inte känns påtvingat.
19. Favoritgenre?
Som sagt den där vaga genren som motsvarar "drama". Böcker om folk, någonstans på jorden och under någon historisk period. 
20. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Facklitteratur, tror jag. Och serier. Och jag skulle vilja försöka mig på science fiction.
24. Favoritbiografi?
Har praktiskt taget inte läst några. Bara PO Enquists Ett annat liv. Den var rysligt bra. Och jag har höga förhoppningar angående den feta Tom Waits-biografin som jag fick i julklapp men ännu inte läst.
25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nej. Jag är nog lite allergisk mot hurtiga självhjälpsböcker. Därmed inte sagt att jag inte skulle behöva lite hjälp ibland...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0