回到拉萨

Jag blev lite glad när jag såg att Wolfmother ställt in spelningen på Peace&Love, det fick det att kännas lite mindre synd att jag missar festivalen (för jag har bokat om flygbiljetten till 4 juli). Men nu såg jag att de bokat sådant som Vampire Weekend och hippiesnyggot Devendra Banhart, så nu blev jag lite ledsen ändå. Det verkar bli en grym festival, tyvärr (eller, jag menar, kul för er som ska dit). Chanserna är dock goda att jag slutar gräma mig när vi kliver av tåget i Tibet om två veckor, Lhasa torde trots allt vara en större upplevelse än Borlänge centrum. Jing och jag håller nämligen som bäst på att planera en tripp till Tibet. Från början hade vi tänkt ta bilen (eller, Jing hade tänkt, jag bara höll med sedan jag försäkrat mig om att jag inte förväntades köra), men sedan fick vi reda på att man håller på med stora vägarbeten på motorvägen mellan Qinghai och Tibet, och att vägen från Sichuan till Tibet fortfarande är bedrövlig efter jordbävningen 2008. I övrigt finns det praktiskt taget inga andra farbara vägar till Tibet, så det blir tåget istället. Nu ber vi bara en bön om att slippa höghöjdssjuka, för snart är vi på 3000+ meters höjd. Där kommer Devendra Banhart nog att vara det sista jag funderar på.

Igår tillbringade vi hela eftermiddagen på Ikea, tänkte egentligen bara ta en kopp kaffe och köpa knäckebröd, men det slutade med timmar av soffprovsittande, madrassprov, gosedjurstrams och Jing vilt åkandes omkring på olika kontorsstolar. En skylt på restaurangen upplyste mig om ordet 简森的诱惑 (Jiansen de youhuo): Janssons frestelse, och Jing blev medveten om the wonders of prinsesstårta. Först tyckte jag att han var galen när han sa att han aldrig ätit en godare bakelse, men sedan insåg jag att tårtorna och bakelserna som säljs på kinesiska bagerier i regel är väldigt tjusiga, men inte smakar en tiondel så bra som de ser ut. Men om Migrationsverket raskar på så kan jag snart ta med honom till Fricks och äta prinsesstårta som till och med är godare än den på Ikea.

Kommentarer
Postat av: mamma

Gissa vem som har biljett till P&L? Din otroligt hippa morsa! Visserligen bara till lördan, men ändå.

2010-06-02 @ 15:05:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0