Gående

I brist på något bättre att göra gick jag ut och gick i eftermiddags. Eller, egentligen inte i brist på bättre, men. Jag gick ut och gick. Nordväst mot Deshengmen, sedan söderut, hamnade i norra änden av Houhai, gick hela vägen längs med sjön ned till barerna, ramlade förbi på Rockland och köpte en skiva, upp till trumtornet, österut därifrån bort till Mao livehouse, norrut in i hutongerna, slutligen västerut tillbaka hem. Utan att riktigt märka det promenerade jag runt i två timmar. Bland de grå husen, de små butikerna, de svischande elmopederna och idiotparkerade bilarna. Det är en bra stad att gå omkring i, lättnavigerad och platt. Och jag får aldrig nog av hutongerna.

Det märks att det börjar dra mot nyår. Folk försvinner iväg, allt saktas ned. Kvar står alla icke-kineser och känner sig lite bortglömda, vi har ju redan haft stora familjehelgen i december, februari är ju bara en vanlig månad för oss. Lyckligtvis finns det couchsurfare och andra att ty sig till. Var på CS-möte på baren The Brick i Shuangjing nu på kvällen, trevligt folk och trevlig bar med snygg blond bartender. CS Beijing har tydligen storslagna planer för nyårsfirande, så jag kanske helt enkelt hakar på där, med middag, häng på en bar, och slutligen dans på Club Obiwan efter tolvslaget. Låter inte helt fel.

På väg hem från tunnelbanestationen insåg jag att det faktiskt är stjärnklart, och himlen har den där märkliga rödlila-blågrå färgen som jag av någon anledning förknippar med Hedslund. Här i mitt rum kan man ana det neonröda ljuset från hotelltaket intill. Li Zhi är nattmusiken i natt. 我们生来就是孤独。

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0