Snart nyår

Jag har eventuellt gjort bort mig litegrann, och nu går jag och känner mig som Du kanske var på Holmön-låten. (Om ni inte hört den låten är det dags att börja lyssna på Säkert!, NU!) Det är inte världen bästa känsla.

Igår var jag och couchsurfaren Gao Xue på en marknad och strosade runt. Kände inte för att köpa någonting, men innan jag åker hem ska jag definitivt åka tillbaka och plocka på mig kalligrafi och kommunistpropaganda. Vi stod länge och kikade hos en kortleksförsäljare, det fanns kortlekar med allt från kulturrevolutionshjältar till gamla Coca Cola-affischer. En Hitler-kortlek fanns det också. Jag blev så där illa berörd som man blir av sådana saker, och Gao Xue tyckte att jag var konstig. Jag sa att det inte vore helt okej i Europa, och att man inte får ha till exempel hakkors på kläderna i Sverige. Hon tyckte att det var konstigt, och frågade om anarkist-A:et är tillåtet, och peacemärket ("det där runda med nästan som ett flygplan inuti", jag antar att hon menade peacemärket?). Jag sa att det inte är politiska symboler i sig som är förbjudna, utan nazistiska symboler. Ja, det verkar lite känsligt det där. Det verkar som att tyskar inte gärna pratar om det där, sa hon. Eh, nej, just det. De tycker att det är lite jobbigt, det där, och med all rätt.

Det var svinkallt på marknaden, så vi åkte snart vidare till Xidan och feta bokhandeln. Jag vet inte om jag tycker att det är fint eller idiotiskt att folk alltid sitter och läser på boklådorna här. Lite mysigt är det ju, men samtidigt är rätt många böcker helt sönderlästa innan någon ens köpt dem. Å andra sidan är det ju bättre att folk tjuvläser än att de inte läser alls. Hur som helst ska jag åka tillbaka senare och köpa den tvåspråkiga utgåvan av The catcher in the rye, och kanske någon sliskig kärleksroman, de brukar vara lättlästa.

Har precis ätit en omgång snabbnudlar, ska snart åka hem till ayi och shushu och hälsa på. Men kanske tvätta först. De fyra jag bor med har åkt hem idag, allihop, så jag har lägenheten för mig själv. Imorgon är det nyårsafton, och jag ämnar fira med ett gäng CS:are jag inte känner (än).

Och så jag vill jag tala om för Simon att jag nu har tillbringat åtminstone en kväll East Shore Jazz, sippandes inte Bloody Mary (orka pizzafyllning med vodka), men Whiskey Sour.

Kommentarer
Postat av: Simon

avis, jag? Inte då.. (bäst för dig att det inte var nått grymt live band..) =]



glöm inte selleristjälken, svartpepparn' och den lilla skvätten tabasco!

2010-02-13 @ 01:21:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0