Tacka vet jag katter

Igår var jag på en skola som drivs av kinesiska YWCA, där jag kanske kan få börja jobba efter lovet. De hade terminsavslutning och skulle göra jiaozi. Att laga mat med tolv lågstadiebarn var en upplevelse. Nej nej nej lägg undan purjolöken, slåss inte, tvätta händerna ordentligt, en i taget, trängs inte! Men det är fint att se att barn är precis lika överallt. Det tycks vara först när vi växer upp som vi blir olika, i den mån vi alls är olika.

Jag har även träffat världen fulaste hund. Var hem till couchsurfaren Haochen i torsdags, hon bor med sina föräldrar i en fancy lägenhet på femtonde våningen, hade jacuzzi och platt-tv i badrummet, den sortens hem. Och har man pengar måste man ju ha en chihuahua också. Den hette Xiaoxiao (litenliten), och är det mest menlösa djur jag sett i hela mitt liv. Stora öron, enorma ögon som liksom står ut från huvudet, irriterande skall. Såg ut som ett litet monster. Dessutom fick den liksom inget riktigt tag på det blanka golvet, utan halkade omkring och såg dum ut. När sedan grannarna drog igång och borrade i lägenheten intill låg det arma djuret på soffan och skakade. Det såg nästan ut som att det var hunden som lät, för den började och slutade skaka i takt med borrljudet. Jag nästan önskade att Elvis ville komma dit och äta upp den.
Men Haochen var trevlig och bjöd på god mat.

Tror för övrigt att jag ätit mitt livs konstigaste matkombination. Stekt strimlad aubergine, såna där inlagda mörkblå ägg som man ibland stöter på här i Kina, lever, tofu (tror jag). Och så något muffinsartat bröd till det, och sylt. Och juice som smakade tomat och persika. Mina smaklökar sa upp sig i ren förvirring.

Nu: kaffe, kakor och smogg. Snart ska jag åka till Jingjing och ha lektion. Ikväll blir det middag och spelning på Club Obiwan med Joe.

Kommentarer
Postat av: mamma

Finns det en Club Kenobi också?

2010-02-06 @ 09:22:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0