初七: sjundedag nyår

En krönika till lördagskaffet. 
Jag dricker i alla fall lördagskaffe, och lyssnar på Cui Jian, och ska snart åka iväg och ha lektion med den mycket ovillige Jingjing. Skoj skoj. Imorgon måste jag åka till Ikea och fylla på knäckebrödsförrådet.

Smällarna och fyrverkerierna blir allt färre, men det är givetvis bara det förrädiska lugnet före stormen som är yuanxiaojie, femtonde dagen efter nyår. På yuanxiaojie förra året satt jag på tåget mot Chengdu. Jag kommer ihåg det för att jag så tydligt minns känslan av att se fyrverkerier genom tågfönstret, men inte höra dem. Som tysta explosioner, blommor som i all stillhet slår ut på himlen. Ensligt och väldigt fint.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0