Best care anywhere

Sista texten vi läser med kinesiskakursen är en översättning av andra kapitlet ur Salingers Catcher in the rye. Jag läser den och tycker att den är ganska bra. Sedan letar jag fram Räddaren i nöden ur bokhyllan och läser samma kapitel. Visst känner jag igen vad som händer, hur huvudpersonen går hem till sin lärare för att säga adjö, och läraren är dryg och sarkastisk och talar om för honom att han är en sopa. Men ändå är det två helt olika texter på svenska och kinesiska. I den kinesiska, lite tillrättalagda versionen säger Holden "aiya!" hela tiden, vilket betyder precis vad det låter som (en uppgiven suck, ungefär), medan han i den svenska påpekar att det är "ja jävlar!" som han så ofta häver ur sig. Faktum är att Holden i den svenska versionen (och, får jag anta, även i den engelska) svär i varannan mening. Han verkar fruktansvärt frustrerad och förbannad. I den kinesiska är han mer lite tjurig och trött på allting. Jag hade tidigare inte tänkt på att det skulle vara så, men när jag tänker efter är det inte konstigt att man putsar till de kinesiska översättningarna. Tonar ned, slätar ut, ta det lilla lugna. Inte bråka. Det skrämmer mig onekligen lite.

För övrigt anar jag att det faktum att jag två nätter i rad drömt om Hawkeye-skämt, BJ-skratt och korpral Klingers klänningar är ett tecken på att jag borde ta en paus i mitt MASH-frossande. Det är inte hälsosamt längre. Men det är svårt att låta bli. Min fascination för Hawkeye börjar övergå i en BJ-crush, trots den hiskeliga mustaschen. När jag ser bilder av skådespelargänget idag blir jag nästan lite ledsen över att de faktiskt blivit gamla, jag skulle önska att det gick omkring en Benjamin Franklin Pierce någonstans i världen, med håret bara lite gråsprängt, inte vitt. Helst skulle han få gå omkring någonstans i närheten av mig, och ta sin kompis BJ Hunnicutt med sig. Men som sagt, jag kanske borde lägga av ett tag. Eller så köper jag den där t-shirten jag såg på nätet, den med trycket FRANK BURNS EATS WORMS. Eller den där det står RADAR FOR PRESIDENT.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0