Drömmar

Lätt ställd efter en dröm om att någon kom tillbaka, någon som aldrig skulle komma tillbaka, får jag som ett svar på drömmen ett mycket försenat mail. Ett litet livstecken, men inte mer än så, inte svar på enda fråga. Jag vet inte om jag ska le eller morra. Jag hade bestämt att det är slut med det där nu.

Och inatt fylldes drömmarna av en Hawkeye Pierce som plötsligt inte kunde se, en död människa som bars omkring, en massa främmande hus, och slutligen att jag och Shane satt i en biosalong med ett litet, litet barn. Först höll han i det, det var så overkligt litet, och alldeles tyst. Sedan lämnade han över det till mig, det liksom kröp ihop i famnen på mig, som om det ville rulla in sig i sig själv och försvinna. Det kändes inte som att det var mitt, men som att det var mitt ansvar.

Snön, igen.
Xu Meijing, igen.

Om jag inte får mitt HSK-resultat snart blir jag ledsen.
Men översättningskursen gör mig faktiskt glad. Det är underbart att kunna överlista språket.

Kommentarer
Postat av: Emma

Vad häftigt att du läser kinesiska. Jag blir så himla imponerad och inspirerad av dig! Vilken grej! Jag har under ganska lång tid också funderat på att läsa kinesiska. Det skulle jag verkligen vilja göra! Vart började du läsa kinesiska? Har du inge råd om var jag skulle kunna börja med det?

Hoppas allt är fint med dig!

Kram/Emma (på estet) många emmor finns

2009-11-11 @ 23:11:02
Postat av: Anna

Lätt att du ska läsa kinesiska, det är grymt roligt! Jag började med en jättebra folkhögskolekurs som tyvärr inte finns längre. Med den åkte vi till Kina efter att ha pluggat en termin, så vi kunde lite när vi kom dit. Jag vet egentligen inte om det är bäst att börja hemma eller på plats i Kina, men man bör definitivt åka dit efter ett tag, för man lär sig enormt mycket mer på plats. Massor av universitet där har kinesiskakurser för utlänningar. Här i Sverige finns det kurser i Uppsala, Stockholm, Lund och Göteborg. Och även distanskurser på Högskolan Dalarna.



Och jag är onekligen imponerad av dig och ditt Sydamerika-äventyr också.

Kram!

2009-11-12 @ 11:29:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0