Red yellow honey, sassafras and moonshine

De senaste två veckornas stora upptäckt är Laura Nyro. Namnet la sig någonstans långt bak i huvudet efter att jag och Sanna sett A home at the end of the world, där de gräsrökande tonårskillarna lyssnar på It's gonna take a miracle, och mamman säger att hon låter så sorgsen. Sedan tog det en stund innan namnet letade sig fram igen, och jag började lyssna. Samtidigt dök Stoned soul picnic, inspelad av 5th dimension upp i en samling sen 60-talshippiemusik jag laddat ned. Det är ju Nyros låt. Hon var uppenbarligen väldigt begåvad. Och väldigt vacker; se själva. Hon föddes 1947, och dog i cancer 1997. Vid 17 års ålder skrev hon den grymma låten And when I die, som spelades in av både Peter, Paul & Mary och Blood, Sweat & Tears. 17 ynka år. Hennes första skiva kom 1967, och året därpå kom Eli and the 13th confession, med sitt ack så vackra omslag. När hon spelade in detta lilla mästerverk, innehållandes bland annat just Stoned Soul Picnic, var hon alltså 21. Jag är också 21, nu. Det stör mig plötsligt lite att jag inte spelat in någon grym skiva än, och inte tycks ha någon på gång framöver heller. Det blir som ett litet eko av Simons prat om att vi måste skynda oss om vi ska hinna göra rockstjärnekarriär och dö som legender vid 27 års ålder. Det börjar fan bli bråttom.

Fast samtidigt orkar jag ju inte riktigt bekymra mig. Jag orkar inte riktigt vara kreativ. Just nu vill jag bara lyssna. Lyssna och läsa. Läsa allt som någonsin skrivits. Lyssna på allt som någonsin sjungits. Flower power-samlingen går runt runt i iPoden, 170 grymma 60-talslåtar. Och så lånade jag precis Tom Wolfes The Electric Kool-Aid Acid Test, som på svenska fått den inte fullt så flippade titeln Trippen, på biblioteket. Omger mig med hippie-idioti och skriver bara lite lite. Dagdrömmer tjugofyra-sju och Laura Nyro säger att

Come on, come on and surry down to a stoned soul picnic
Surry down to a stoned soul picnic
There'll be lots of time and wine.
Red yellow honey, sassafras and moonshine
Red yellow honey, sassafras and moonshine
Moonshine

Kommentarer
Postat av: Sanna

Jag visste väl att du var rätt person att visa filmen för. Nyro hade en liten intensiv period i min ipod innan min dator dog och allt blev krångligt.

2009-11-13 @ 15:44:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0