Demonstrationsfrihet

Veckan innebar tre prov, varav jag hade pluggat duktigt infor cirka inget. Dessutom trodde jag att lasforstaelsen skulle vara pa fredag och inte tisdag, sa det blev en mindre glad overraskning. Men det gick okej, alltihop. Skrivprovet hade temat "En av mina grannar", sa jag skrev en mycket rorande text om kare gamle Burk-Erik, vars namn jag blev tvungen att oversatta till Ai Li Ke (det ar sa det funkar nar spraket ska skrivas med tecken). Vet inte om jag riktigt lyckades beskriva hans charm pa kinesiska, men jag forsokte.

Strandad mycket langt fran svenska spraket blir jag alldeles fascinerad av saker jag skulle strunta fullstandigt i om jag vore hemma. Som idag nar jag laste ett nummer av VI som mamma skickat, och stotte pa det fantastiska ordet problemformuleringsprivilegiet. 30 bokstaver! Problemformuleringsprivilegiet. Det ser ju ut som ett skamt, nastan. Vilket sprak! Problemformuleringsprivilegiet.

Igar glomde jag nastan bort att det var Valborg. Tittade forvirrat pa displayen pa min mobil och funderade vad det var for speciellt med datumet 30 april. Nagon som fyllde ar? Pamindes nar jag loggade in pa facebook. Valborg var det, ja. Det blev ingen eld och inga fyrverkerier for min del, men val en ny kjol och indisk mat med Satin. Idag ar det forsta maj, och jag gissar att folk hemma i Sverige ar bakfulla, eller ute och demonstrerar. Eller kanske demonstrerar trots (eller mot?) baksmalla. Men jag ar i Kina, och har far man inte demonstrera, da kanske man blir utslangd ur landet. Bast att halla kaften. Och vad har jag att gnalla over, jag far ju liksom allt det bra med Kina utan behova sta ut med sarskilt mycket av det som ar daligt. Jag lever rysligt billigt och bara glider, och jag behover inte bekymra mig om universitetsprov, enbarnspolitik och de evinnerliga begransningarna av frihet och rattigheter. Skulle jag gilla Kina om jag vore kines? Troligen inte. Gor det mig till en otack kolonialist? Kanske. Undviker jag att fundera over sadana saker? Oftast.

Istallet roar jag mig med en av de saker som ar lagliga har men olagliga hemma. Och det ar inte alls sa illa som det later, det ar bara sajten Youku, dar man kan kolla pa film online. Inte ladda ned, bara kolla via sajten. Genialiskt.  www.youku.com borde kunna funka hemma ocksa. Jag blev forvisso besviken nar Hair inte fanns, det var den jag egentligen ville se, men jag har nu istallet sett Magical Mystery Tour och konstaterat att det nog for allas var halsas skull var bra att Beatles fokuserade pa att gora musik och inte filmer, samt This is Spinal Tap som mahanda ar en av de roligaste filmer som nagonsin spelats in. (d-minor... which I find is the saddest of all keys.) Dagens planerade karoke tycks utebli, sa jag kanske helt enkelt tillbringar resten av kvallen har pa internetcafeet. Lat den ratte komma in finns ocksa pa Youku, med bade kinesisk och engelsk text pa samma gang. Eller sa hakar jag pa Vicky och de andra och festar pa Charlies. Troligen inte.

I ovrigt vandas jag over hur lite tid det ar kvar i Qingdao (jag tanker inte ens skriva ut det elandiga antalet veckor, det ar for angestladdat), suckar over reklamen pa buss-tv:n (ORKA bantnings-te!) och kanner en forkylning komma krypande. Det ar maj och jag vet inte vad som hande med mars och april.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0