Skolstart

Skolan har borjat. Forra terminen tillbringades i ett klassrum pa skuggsidan av skolhuset med utsikt over en vagg. Mot slutet av terminen var vi sex personer kvar i klassen. Men nu har man da uppgraderat till D-klassen, och hamnat pa i ett klassrum pa solsidan (med havsutsikt!), i en klass med 27 elever. Varav 23 koreaner. I ovrigt jag, Vicky, Nicola och en tjej fran Ukraina. Galnast ar en 60-arig koreansk tant som bott i Kina i 10 ar, pluggat kinesiska i 7 ar, och fortfarande inte lyckats fa till ett uttal som nagon mer an hon sjalv forstar. Men hon ar mycket mycket entusiastisk och pratar massor. Stralande kombination. Till min stora gladje har vi fortfarande larare Sun i horforstaelse, och vi slipper larare Li i skrivkursen, vilket inte forra D-klassen hade turen att gora. (Larare Li ar tidernas storsta fjant som mycket hellre stajlar med sina engelskakunskaper an lar sina elever kinesiska.) I ovrigt har vi hunnit med att bekanta oss med nya lasforstaelselararen, en mycket kort kille vid namn Gao (kinakurselever forstar ironin i detta). Han ar troligen fran Sichuan, for han sager s istallet for sh och ibland l istallet for n. Det blir en utmaning att lyssna pa honom i fyra manader.
Det kanns faktiskt roligt att borja in. Pa riktigt. Sa dar sa att jag faktiskt uppriktigt vill slanga mig over de jattetrakiga bockerna och sluka tecknen, orden och grammatikovningarna. Jag ska bli sa javla bra pa det har spraket, I tell you.

Efter gardagens nudellunch gick jag till Book City och drev runt lite. Kopte en pocket med Snobben pa kinesiska och engelska, samt en karaoke-dvd. Denna dvd ar det basta jag kopt pa lange. Jag liksom kastas med full kraft tillbaka till Beijing, i synnerhet till muslimhaket med sin standigt rullande karaoke-dvd. Jag har letat efter en hel del av de dar latarna, vilket har varit svart med tanke pa att jag varken vetat namn pa latar eller artister. Men nu vet jag. 死了都要爱。心在跳,情在烧。自由飞翔。Framfor allt den forstnamnda laten ar jag helt sald pa. Kinesisk 80-talsmetalballad! http://www.youtube.com/watch?v=rEmbtS10Yx4 Lyssna sjalva! Fast jag antar att man forst maste jobba upp en viss tolerans for kinesisk musik for att ens orka lyssna...

Jag har ont i hogra orat. Qingdao ar fortfarande halvt vinterkallt. Jag har varit har i ett halvar nu. Fyra manader av pluggande vantar. Borde nog bestamma mig snart om jag ska satsa pa ett HSK-prov eller inte. Orka...

Kommentarer
Postat av: mamma

Låten du tipsar om var helt klart bättre än allt vi hört på Melodifestivalen i år.

2009-03-05 @ 09:11:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0