Bli inte for smal!

Jag maste beratta for er om bantnings-teet. Varje morgon nar jag aker buss till skolan massakreras min hjarna med buss-tv-reklam, daribland reklam for bantnings-te. Kineserna tycks av naturen vara smala manniskor, detta innebar dock inte att de inte ar besatta av att ga ner i vikt. Praktiskt taget alla mina kinesiska kompisar har nagon gang pratat om att de borde/ska banta (och jag antar att jag inte ens behover papeka att de alla ar mycket smalare an mig), och i regel ar deras plan att ata sa lite som mojligt. Smart, tror de. Idiotiskt, forsoker jag havda. Hur som helst, kinesiska tidningar och tv-kanaler svammar aven over av reklam for bantningspreparat, oftast i form av tabletter, men aven i form av te. Och varje gang jag hor den valbekanta, otackt glattiga tjejrosten som laser upp namnet pa bantningsteet vill jag bara kasta nagot hart pa buss-tv:n. I bild syns tva tjejer, troligen tvillingar, eller mojligen kloner. "[produktnamn produktnamn] bantningste!" sager de. "Smal har!" De pekar pa sina armar. "Smal har!" De pekar pa sina magar. "Smal har!" De pekar pa sina lar. "Vilka klader som helst sitter snyggt! Speciellt urringade trojor!" En tjej i urringad rod klanning ler mot sin dejt och lutar sig lite framat, sa att man extra tydligt ser varenda ben i hennes utmarglade brostkorg. Sedan syns en ung stilig man sittandes i en tradgard med en tekopp i handen. Han ler fortroendeingivande och pratar om hur effektivt och bra teet ar. De otacka tvillingarna syns i bild igen, sedan te-forpackningen, och hela inslaget avslutas med orden "Bli inte for smal!" sagda med ett kackt litet skratt. Jag ryser till och far ett enormt behov att ata glass. Nar vi sen under veckans forsta lektion ska skriva om reklam far jag sa smatt bryt och vagrar halla med var larare som sager att det visst finns fordelar med reklam. Han verkar mycket besvarad nar jag havdar att reklam uppmuntrar folk att overkonsumera. "Men det ar ett samhallsproblem, du behover inte skriva om det." Men just det, tanker jag frustrerat. Larare Wang forstar mig inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0