God jul!

Man trodde ju att julen var over nu. Men da kommer Oleksiy plotsligt dragandes med ukrainsk jul, som tydligen firas den sjatte januari. Sa det blev middag pa Dongbei-restaurangen, inklusive ukrainska traditioner i form av nat slags gras pa och under bordet som ska bringa lycka under aret, samt en kedja runt ett bordsben for att inte djuren ska springa bort, och vitloksklyftor i hornen for att halla onda andar borta. Efter en stund blev det aven ukrainsk konjak. Nar maten var uppaten och konjaken uppdrucken var det dags for julbrasa. Det kan vara lite knepigt att gora eld mitt inne i centrala Qingdao, men vi hittade en byggarbetsplats nere i en enorm grop, dar verkade det ofarligt att elda. Efter en del krangel fick vi fyr pa lite kartonger och brader, sen stod vi (vilket for ovrigt innebar mig, Alex, Patrick, Soren, Vicky, Laura och Shane) runt elden och pratade och sjong. Yesterday har forvandlats till Qingdao-laten nummer ett, den kanns numer snarare rolig an sorglig.
Resten av kvallen var ett halvtomt LPG med biljardnordar. Inget att beratta om.

Men nu, nu javlar ar det lov. Antligen. Lov! Pa riktigt! Ledig i nastan tva manader! Det tycker jag att jag har fortjanat faktiskt. Inte for att jag arbetat ihjal mig de senaste manaderna, direkt, men i alla fall. Jag har lart mig massor sen borjan av september. Och nu vill jag bara glida runt ett tag. Anvanda mig av det jag har lart mig, fundera, gora mig redo for nasta omgang plugg. Resa, se saker, gora saker. Med start Harbin, dit vi flyger pa sondag for att spana in isskulptursfestivalen. Pa vagen hem blir det Beijing, sedan nyar i Qingdao. Sedan far vi se. Behover inte bestamma allt nu.

Inne pa Mykal, bland frukterna och gronsakerna, horde jag en pappa saga till sitt brakande barn att de inte kunde ga at ett visst hall, for det fanns ju ingen dorr dar. Och det lat sa himla fint pa nat vis, jag insag hur mycket jag gillar det har spraket. Det ar fulsnyggt for det mesta, men ibland rent av vackert, ganska mjukt dar det glider fram over sina fyra toner och surrar i sina zh-, ch- och x-ljud. De dagar da jag har flyt kanns spraket bra att prata, det liksom foljer med och later fint. Jag ar pa mer an ett vis glad att kara mor av en slump hittade kinakursen i folkhogskolekatalogen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0