恭喜你发财!Gongxi ni facai!

Imorgon ar det nyarsafton. Igen, sager ni hemma i Sverige. Antligen, sager alla kineser. Det ar ju NU det hander, det ar chunjie. Det dar med julafton ar nastan ingenting har borta, som jag redan rapporterat. Man horde "Santa Claus is coming to town" pa snabbkopet, och de stackars manniskorna som jobbar dar hade tomteluvor pa sig, men for de flesta var det bara en vanlig onsdag. Nyarsafton likasa. Det vill saga den kvallen da 2008 blev 2009, da vi storde vara oforstaende grannar. Imorgon natt gar vi fran rattans ar till oxens ar. Det ar de senaste veckorna det har borjat rora pa sig. Andy Lau sjunger "Gongxi ni facai" pa buss-tv:n (vanlig lyckonskningsfras), folk kranger chunlian (roda papper med sma dikter pa som man satter pa vardera sidor om dorren for att valkomna varen) pa gatorna, man ser folk traska hemat med brutalt stora fyrverkerikartonger. Och nar jag nu kom tillbaka till Qingdao tycktes det lite tomt. Restauranger och affarer stanger ner, alla ska hem till slakten (med tva prickar over a:et, mind you). ALLA, fick jag erfara pa taget fran Beijing. Men pa Carrefour var det full skjuts, jag borde ha vetat battre an att dra dit och handla klockan halv sex dagen fore nyarsafton. Folk tittade konstigt pa mig nar jag gav mig in i det febrila letandet bland hogarna av chunlian och andra roda dekorationer. I kon till kassan kommenterade paret bakom mig vad jag hade i korgen. Men halla, laowaier vill ju ocksa fira chunjie!

Och det ar en skon kansla runt allt. En latt uppskruvad forvantan, precis den man skulle kanna hemma den 23:e december. Imorgon blir det jiaozi och hundra andra sorters mat, risvin, roda kuvert med pengar till alla ungar, den stora nyarsshowen pa CCTV, lyckonskningar till hoger och vanster, och garanterat oronbedovande fyrverkerier. Jag firar hemma hos Hu Qian (Jessica) och hennes slaktingar, de ar fantastiskt rara som bjuder in mig. Nu ska jag bara forsoka komma ihag de ratta fraserna och forsoka vara en artig gast. Onska alla gott nytt ar, god halsa, frid och ro, wan shi ru yi.

Det ar en hoppfull kansla. Dags att ta nya tag, skramma bort allt gammalt med en miljon smallare, skala in allt nytt och blicka framat. Alla verkar forvantansfulla. Utanfor Carrefour satt en vitharig tiggare och log och onskade oss gott nytt ar. Jag gav honom vaxelpengarna jag hade i fickan, sparade en yuan till bussen. Onskade honom gott nytt ar tillbaka. Hoppas att han slipper frysa under oxens ar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0