Den stiliga familjen

Jag är trött trött trött, men jag har bara en schemalagd jobbdag kvar. Idag har jag jobbat tolv till halv nio, fnissat lite med Helena, nu har jag huset för mig själv, och jag har ont i ryggen. Dricker rooibos-te och ska snart pallra mig i säng.

Slängde på den nyinköpta Springsteen-LP:n, lyssnade en sida och sedan inte en till. Inte alls på humör för Springsteen. Det är jag bara ibland, för lite jobbig är han ju ärligt talat. Lite väl bil, liksom. Någon skrev i någon tidning om hur Springsteen och Ulf Lundell är bil, medan Lou Reed och Thåström är tåg. Jag förstår vad de menar. Och jag gillar ju tåg mycket mer.

Så istället spotifyar jag Ingen kommer undan politiken och Daniel Johnston. Suckar oftast åt spotifyreklamen, men blir lite glad av den med Amy Macdonald. Man tror liksom inte att det finns sådan skotska på riktigt, men det gör det nog. Vackert! Läser Annika Norlins grymma blogg (http://waitingaroundtodie.blogspot.com), och spotifyar saker hon skriver om. Ulla Sjöblom, till exempel. Detta tantnamn är ju smått avskräckande, men om Annika Norlin säger att Jag står på ett torg är en bra låt så tycker jag mig inte ha någon anledning att tvivla på det. Och mycket riktigt, det är en bra låt.

Sedan: The Handsome Family. Ni måste måste måste lyssna på The Handsome Family. Lyssna på My sister's tiny hands. Lyssna på Your great journey. Lyssna på countryversionen av Eleanor Rigby. Lyssna på texterna. Lyssna på sångarens träigt fula countryröst som liksom blir snygg när de sjunger småmakabra sagotexter.

AFTER WE SHOT THE GRIZZLY...
After the airship crashed
After we lost the compass
After the radio went dead

We shot and ate the horses
    We marched through deadly swamps
    Inside a limestone cave
    I found a human skull
        Yes, Mary, I found a human skull

 The captain caught a fever
    we tied him to a tree
    We stared into the fire
    And tried not to hear his screams

I killed a tiny antelope
    not scared by my approach
    we turned it over dying flames
     ass we huddled in the gloam
        Yes Mary, we huddled in the gloam

We built a raft from skin and bones
    Only five could safely float
    the others stood upon the shore
    they screamed and threw sharp stones
        Yes Mary, they threw the sharpest stones

But how the sea did spin us
    How the waves did roar
    The captain jumped into the storm
    then we were but four

one by one we chose our straws
    till only I remained
    but Mary you are with me now
    all around me in the waves
        Yes Mary, you are in the wave


Det får bli kvällens godnattvisa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0