Rorelse

Gommer mig an en gang for eftermiddagshettan. Det gar inte att vara ute nar det ar sa har varmt.


Pallrade mig upp ganska tidigt imorse. Gick upp till gatan strax ovanfor campus, dar de sma sunkiga restauranger ar uppradade. Och vagnarna, dessa fantastiska vagnar, fran vilka det saljs stekta nudlar, brod, frukt, grillspett, gud vet vad. Jag gillar den dar gatan, det ar konstant liv och rorelse, pa ett valdigt trivsamt satt. Folk sitter ute och ater, man ropar och brakar och skrattar och tvistar om saker. Slog mig ned vid ett av de pyttesma borden och at frukost, bestaende av zhou (rissoppa), ett kokt agg och en you tiao (friterat brod). Paminde valdigt mycket om mina frukostar i Beijing.


Men det ar inte bara efter den dar gatan som det krangs saker. Langre ner efter en storre gata (och lite varstans i hela stan) radar folk upp sina grejer pa morgnarna: en karra med bocker, hons i pyttesma burar (varav vissa slaktas pa gatan pa morgnarna), frukt, handdukar och underklader, sma souvenirer, armband, nyckelringar, kladnypor och galgar. Ratt vad det ar packar man ihop sina grejer och forsvinner tills nasta dag. Vid lunch dyker det upp matvagnar, som forsvinner under eftermiddagarna for att sedan dyka upp igen pa kvallarna. Kina ar renao, livligt. Det ror pa sig, folk hanger, folk pratar, det hander nagot hela tiden. Det ar det jag tycker om.

Traffade Xiaoyan och pojkvannen, som jag numer vet heter Hongjie, pa formiddan. Ikvall ska jag nog ata middag med en koreanska som jag traffade uppe pa takterrassen forra veckan. Sen blir det inflyttningsfest hos Shane, Patrick, Lukas och Martin. Kan tankas bli harjigt, jag tror att de bjudit halva skolan.

Kaffe, Bob Marley och teckentragglande pa eftermiddan. Jag saknar, lite, men det ar inte javligt langre. Det ar bara en droppe bitterhet, som mest forhindrar att tillvaron blir alltfor sockersot. Som att gin&tonic ar den godaste drinken for att den inte ar sliskig, liksom. Det ar nog bra att sakna, pa sitt vis.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0