Enslighet

I like my town with a little drop of poison
Nobody knows they're lining up to go insane
I'm all alone, I've smoked my friends down to the filter
But I feel much cleaner after it rains


Efter forra inlagget gick jag till hostelet. Val dar rakade jag lagga mig ner, och sa sov jag som en dod i fyra timmar. Hade tankt besegra jetlagen, det gick uppenbarligen inte. Nar jag val tog mig upp ur sangen gick jag och at pa fore detta muslimhaket, suckandes over Ma Guopings och Mekka-affischernas franvaro. Men maten var god, gong bao ji ding med en massa chili. Matt och belaten tog jag en promenad norrut fran Jiaodaokou. Det borjade sporegna, och en gubbe erbjod mig att kliva in under taken pa en frisorsalong. Och nar jag anda var dar passade jag pa att klippa mig. Ingen ska annu fa se nagra bilder pa det, jag maste vanja mig vid det sjalv forst. Men jag har inte haft sa har kort har sen jag var typ sex ar gammal. Frisoren var hur som helst en trevligt tjomme fran Harbin, jag pratade en hel del med honom.

Kvallen avslutades pa kara gamla Jiangjinjiu dar jag drack Irish Coffee (utan gradde, markligt nog) och pratade med ett ungt gift par som slog sig ned vid mitt bord. Bandet spelade typisk Jiangjinjiu-musik: nan slags pop med inslag av konstiga instrument. Mysigt och trevligt. Fast nar jag kom till hostelet kunde jag inte sova, och drabbades av plotslig melankoli. Det ar markligt hur ensam man kan kanna sig i en sa stor stad. Forra gangen jag var har hade jag ju klassen, jag hade folk runt mig. Men nu, ensam i ett hostelrum, utan telefon, utan folk att prata med. Jag har aldrig varit sa utlamnad till mig sjalv i hela mitt liv. Inte for att jag inte klarar av det, men det kanns valdigt markligt och ganska ensamt. Jag vet inte hur nanting kommer att bli.

Jag sov till klockan ett. Efter en nudellunch pa bambu-stallet drog jag ivag och kopte en mobil. Orkade inte jiddra som jag borde, men fick den hyfsat billigt anda. Och an sa lange funkar den bra. Pa vag tillbaka kopte jag en tagbiljett till Qingdao. Aker pa onsdag 13.30, det tar sex timmar. Pratade lite i telefon med mamma och pappa, fint att hora av dem.

Pa kvallen gick jag till hutong-restaurangen vi kallade for Homemade 2 / Gulag (fraga inte). Den lilla ettriga servitrisen kande igen mig. Hon hade inget rosa pa sig, som hon alltid hade i varas. Daremot kommenterade hon att jag klippt mig. Inkassera hundra stammispoang. Nar jag satt dar och at tofurullar med kott och vitloksgurka ringde Per. Kandes sa konstigt att sitta dar och prata med honom. Det har jag gjort en massa ganger forut, men da har han ju suttit pa andra sidan bordet. Nu satt vi pa varsin sida av jorden och pratade. Det ar skont att varlden ar sa liten, annars hade jag aldrig vagat aka ivag.

Efter nagra sms till Vivi, en pratglad kinesiska som jag larde kanna via Morgan i varas, gick jag till bardistriktet Houhai. Dar satt Vivi, Jari (ett finskt sprakgeni som jobbar for Nokia i Beijing) och en schweizisk kille vid namn Sam och hangde och drack ol. De hade valt en jatteschysst bar langst bort efter gatan, en bit bortanfor den allmana partyhysterin. Vi satt i tva soffor bredvid sjon, drack Yanjing och pratade lange. Det var, i all enkelhet, hur trevligt som helst.

Idag har jag halsat pa ayi och shushu. De var nastan lojligt glada over att traffa mig igen. Deras son Lu Peng var ocksa dar, vi at jiaozi och pratade. Jag tror att min kinesiska snarare blivit battre an samre over sommaren, det gick osedvanligt latt att prata med dem. De hade tydligen stallt i ordning rummet at mig igen, men nu har jag ju redan betalat for hostelet. De ar sa sota! Ska ga dit igen ikvall och saga hej till Xiaofan, han har borjat skolan igen idag. Skont att anda ha en liten familj att halsa pa har.

Nu ar klockan halv tre, jag gommer mig for den varsta eftermiddagshettan pa internetcafeet. Funderar pa att dra till Tian Tan nu. Sen blir det Sandglass, antligen! Och om jag mot formodan skulle kanna mig pigg och ambitios sa aker jag ut till Sommarpalatset imorgon. Klantigt av mig att jag inte akte dit i varas.

Jag ska sluta trotta ut er med evighetsinlagg. Om tva dagar drar jag vidare till Qingdao.


Kommentarer
Postat av: Sanna

Grattis till stammispoängen^^ Skönt att kinesiska blivit bättre, det brukar vara rätt bra med nån form av paus från sånt, så det hinner sätta sig. Vad mycket du har hunnit med! Effektiva människa. Evighetsinlägg är för övrigt bara bra.

Kramar på dig

2008-09-01 @ 13:04:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0