Aimless lady

I helgen gjorde jag alls ingenting, tror jag. Var sjuk, spelade kort med Soren och Nicola, drack te och fixade ett litet konstverk pa min fula vita vagg, bestaende av slumpmassigt uppsatta bilder pa kinesiska photoshoppade popsnoren. Fraga inte. Men det blev tjusigt.

Sondagen var en lite frustrerande dag. Jag och Soren akte till Zhongshan Lu (Zhongshan-vagen, eller snarare Sun Yatsen-vagen), guidade av Yizhe. Tyvarr pratade vi mest engelska, det var lite synd. Och Yizhe pratar en fruktansvard brakiga amerikansk engelska ocksa. Men nu ska jag vara snall. Hon var hur som helst mycket hjalpsam och guidade runt oss bland kladaffarer med fejkade markesklader. Jag funderar nastan pa att kopa en jattefejkad Louis Vuitton-vaska, bara for att det vore sa fel. Helst ska det sta nat felstavat pa den ocksa. Dock kopte jag ingen vaska igar. Min jakt pa en vettig kjol fortsatte, men jag gick bet den har dagen ocksa. Daremot kopte jag nagon slags blus/klanning/flanellskjorta deluxe. Soren kopte en troja, och Yizhe forsokte fa nagot slags grepp om vad for slags klader jag gillar. Med tanke pa de saker hon foreslog sluter jag mig till att hon inte fick nagot grepp om saken.

Men det som mest upptog mina tankar var att jag vill flytta till gamla stan. Zhongshan Lu ligger borta i gamla, tyska delen av stan, dar jag och Per bodde pa ett hostel i varas. Dar finns nagra enstaka skyskrapor, men de flesta husen ar inte hogre an fyra vaningar, gatorna ar inte sarskilt raka och breda, och det ar bara genuint mysigt dar. Och jag vill booo daaar! Fast jag tvingas ju ocksa inse att det skulle ta minst 45 minuter, kanske en timme att ta sig till skolan darifran. Och lika lang tid hem. Om jag skulle bo dar skulle jag alltsa tillbringa kanske tva timmar om dan pa overfulla, ryckiga bussar. Det ar inte vart det, det vore sloseri pa bade energi och tid. Tror jag. For jag ar hopplost foralskad i gamla stan, i smastadsstamningen, mysigheten och narheten till stranden. Ack och ve, varfor ska Fushan-campus ligga i helt fel ande av stan? Buhu. Tror att jag aker dit idag och bara strosar.

Chengdu gick at skogen (an en gang, det kanske inte ar tankt att jag ska aka dit), men jag, Patrick och Soren drar till Kaifeng pa onsdag eftermiddag. Vi har egentligen inga vettiga planer for resan, men det blir antagligen besok vid Longmen-grottorna eller Shaolin-klostret, eller bade och. Det ska bli skont att bara packa ryggsacken och dra ivag, jag gillar sant. Och nattag ar fantastiska.

Jag har kopt en gitarr igar, en halvdalig, bla skrapgitarr, for 260 yuan. Liu Ying och hennes nagot markliga pojkvan Jay gjorde mig sallskap till ett antal musikaffarer, och till slut hittade jag en gitarr som gick att spela pa trots att den var jattebillig. Tjoho! Trevligt att traffa Liu Ying ocksa, hon ar gulligt knapp. Jay har bott i Kina i fyra ar, men pratar knappt nagon kinesiska. Ying dissade honom hela tiden pa kinesiska, och sen sa hon at honom pa engelska att "nej, jag sager bara att du ar sot", och fnissade som en lagstadieflicka. Karlekens vagar aro outgrundliga.

En glodlampa kan for ovrigt gora mycket for ens valbefinnanade. I taket i mitt rum sitter en vidrig lampa, mycket typisk for Kina. Den ger ifran sig ett ackligt, blatt ljus, som gor en smatt sjalvmordsbenagen. Men nu har jag kopt en skrivbordslampa, med gult, mysigt ljus. Inget lysrorselande. Bara mysbelysning. Kanske ska gora det till mitt livsprojekt, att fa kineserna att forsta vikten av mysbelysning. 
Fast forst ska jag ga och ata lunch.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0