Bond goes putonghua

Efter tva timmar horforstaelselektion akte C-klasserna till stan och gick pa bio. Vi sag Quantum of solace. Dubbad till kinesiska. Utan textning. Hahaaa! Jag tror nog att jag maste kopa den pa piratad dvd senare, och se den pa engelska. Da kanske jag till och med kommer att forsta vad den handlade om. Inte for att min kinesiska ar extremt dalig, men den ar heller alls icke bra nog for att hanga med i dialogerna i en Bond-film. Men jag tror att det var en bra film. Snygg, i alla fall, jag har en viss forkarlek for action/superhjalte-estetik. Och skrammande nog tyckte jag efter ett tag att det var helt okej att Daniel Craig lat som en kinesisk reklamrost. Orovackande.
For ovrigt vill jag att nagon lard person talar om for mig vad "quantum of solace" faktiskt betyder. Jag fragade Nicola, hon sa att hon visste men inte kunde forklara. Sjalv har jag inte den blekaste aning. Men det later som en bra filmtitel.

(Sanna, jag tycker om dig ocksa.)

I natt dromde jag att jag akte tag med en van. Denna van hade bett en manniska jag vill traffa mer att folja med, for att gora mig glad. Och jag blev glad. Tills denna manniska jag ville traffa borjade prata som han inte alls pratar: kaxigt, otrevligt, grabbigt. Min bild av en intelligent, bildad, sansad manniska med ett fint leende foll med ett smartsamt dan.
Lyckligtvis var det bara en drom.

Jag at laskig hotpot igar. [Veganer, vegetarianer och andra som upprors av hur folk behandlar rakor kan sluta lasa har.] Vi bestallde gronsaker, lammkott, musslor och rakor. Rakorna stalldes fram i en liten korg, med en annan lite mindre korg ovanpa. Konstigt, tankte jag. Sen borjade korgen rora pa sig. Rakorna levde. En liten stund tyckte jag att det var forjavligt. Sen slangde Zheng Bing ned dem en efter en i hotpoten, och jag antar att de dog med nastan omedelbar verkan. Man kan hoppas. Jag at dem, hur som helst. Nu funderar jag pa om jag ar en hemsk manniska som anda inte tyckte att det var sa farligt. Det var ju bara rakor? Rakor kanske inte kanner smarta? Standigt denna dubbelmoral.

SPR har gott kaffe.

Jag skjuter upp flytten till mandag. Imorgon bar det av soderut.

Ju mer jag lyssnar pa Folque-skivan, desto battre blir den. Norsk 70-talsfolkmusik ftw! (Inkassera hundra Rattviksestetnordpoang. *pling!*)

Kommentarer
Postat av: pappa

Duktig flicka. Din pappa visste redan på det glada sjuttiotalet att Folque var bra. Men eftersom vi har norskt påbrå, var det ju ingen nyhet. Kram från papput.

2008-11-19 @ 16:22:11
URL: http://sharlan.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag känner mig hedrad att omnämnas så vid namn i din eminenta blogg.

2008-11-19 @ 22:33:36
Postat av: Marie

Du behöver inte ha dåligt samvete för räkorna. Dom är äckliga asätare som ska vara glada att någon överhuvudtaget vill äta dem! Och dom hade säkert haft ett bra liv. Eller inte. Men vem bryr sig?

Förresten är det ju bara bra om dom hade ett eländigt liv, då kom ju döden som en lättnad för dom. Right?

2008-11-22 @ 23:49:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0