Yu Xiuhua: Jag älskar dig

余秀华:我爱你

Jag älskar dig

Jag lever stammande; hämtar vatten, kokar ris, äter mina dagliga mediciner
Jag lägger mig själv i solskenet som man lägger torkat apelsinskal i vatten
Dricker omväxlande te: krysantemum, jasmin, ros och citron
Dessa vackra saker för mig mot vägen till våren
Alltså håller jag nere snön i mitt inre
Den är alldeles för vit och alldeles för nära våren

På den rena gården läser jag dina dikter. Dessa känslor människor emellan
är suddiga som plötsligt förbiflygande sparvar,
men tiderna är ändå ljusa. Jag passar inte till att vara bedrövad;
om jag skulle skicka dig en bok skulle jag inte skicka dikter
Jag ska skicka dig en bok om växter, om grödor
Berätta för dig om skillnaden mellan ris och hirs

Berätta för dig om ett hirskorns andlösa
vår


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0