Mer av Yu Xiuhua

日记:我仅仅存在于此

Dagbok: Jag finns bara här

Grodornas läten väller hitåt,
och under mina skosulor finns lycka som ännu inte knackats fram
Denna lycka är lukten av en simpel bondhustrus havre, lukten av kaprifol
lukten av solsken som finns kvar i mitt nattlinne

Det är allt länge sedan någon kom och knackade på min dörr,
blomblad samlas i högar på stigen
Jag landade på jorden utan ett ljud, och ska gömma mig i världsalltet
utan ett ljud

Men sorgen är alltid så värdefull: först när du är säker på att jag finns
vill du ge medlidande, kärlek, hat och avsked

Och i detta nu når oleanderdoften genom gardinerna
och insekterna vid dörren låter än högt, än lågt.
Hur många människor har jag inte mött -
I denna värld utan en nästa
är jag fyllig, och tyngre än ett vetekorn
Men jag böjer bara huvudet
och mottar månens sken


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0