Det Normala Universitetet

Jag gillar verkligen Xiaohui, trots att hon när hon skulle köpa gardiner till mitt rum valde ett ljusgult tyg med nallebjörnar och färgglada bokstäver på. De matchar nästan bokhyllan.

Registrerade mig på skolan idag, eller började i alla fall. Mycket papper hit och dit, mycket koreaner och japaner. Fick ett välkomstkit med en småful Beijing Normal University-t-shirt och tonvis av information, bland annat med besked om att det under veckan kommer att hållas Outside Open-Up Training, "in order to let students get familiar with each other and foster team cooperation among students" (som att inte Sanlitun kommer att fylla den funktionen). Beijing Normal University-tröjorna ska bäras under träningen, står det specifikt. Jag planerar att skolka.
I övrigt är det broschyr efter broschyr med info om allt som finns runt campus (så att vi inte ska sticka iväg för långt), samt goda råd av alla de slag, exempelvis "make at least one Chinese good friend", "please take good care of your passport", samt något som mer liknar en order: "DO NOT get drunk. Drunken people are easy to scuffle, or even have abnormal behaviors which may cause unnecessary hurt". Vidare berättas det om en koreansk student som förra året fyllekört motorcykel utan registreringsskyltar och dött i en olycka. Tragiskt, så klart, men jag får ändå ett mindre bryt på skolans sätt att klappa sina elever på huvudet och tala om för oss vad vi ska göra, som om vi vore 11 år gamla istället för mellan 20 och 30. Och så länge drinkarna kostar 30 spänn kommer det att finnas fulla laowaier, tro mig.

För den som inte fått nog av Melodifestivalen går det tydligen att gå och se långhårsrockarna i Dynazty på Mao Livehouse om ett par veckor (lolol). Varför har ingen talat om för dem att det är dansband att ha med ett z i bandnamnet?

Kommentarer
Postat av: mamma

Skolka inte! Du kan behöva vara där och berätta för de oerfarna att det finns en värld utanför skolan. Och apropå t-shirten: gratis är fint! =)

2012-09-03 @ 15:59:33
Postat av: Sanna

Det låter ju som en helt fantastisk tröja! Förstå ice breaking-potentialen. Om du bär den utanför Kina kommer alla fråga sig (dig) om det är en chinglishtröja, en creddig jag-har-pluggat-utomlandströja alt. en ironisk tröja.

2012-09-03 @ 22:55:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0